Mamy świat

Jak znaleźć równowagę?

Żyjesz w zaklętym kręgu próby godzenia pracy zawodowej z organizacją życia rodzinnego? Czujesz, że to wieczne kompromisy? Koniecznie przeczytaj ten tekst.

Co by nie mówić i jak bardzo nie starać się tego zmienić, konieczność godzenia życia zawodowego i rodzinnego dotyczy przede wszystkim kobiet, a zwłaszcza matek. To do nich najczęściej należy prowadzenie domu, zajmowanie się dziećmi, ale także – po części – utrzymanie rodziny. Ponadto, praca dla kobiet jest często nie tylko źródłem utrzymania, ale satysfakcji zawodowej. Jak zrobić, aby żadna ze sfer życia na tym nie cierpiała?

Czy masz z tym problem?

Proste pytania: kiedy ostatnio miałaś czas na rozmowę z dzieckiem, nie musząc w tym czasie robić nic innego, np. gotować obiadu? Kiedy ostatnio widziałaś się z przyjaciółmi? Kiedy miałaś czas, aby wybrać się z rodziną do kina? Powyższe pytania celowo dotyczą wyłącznie życia prywatnego. To ono właśnie zazwyczaj zostaje ograniczone kosztem kariery zawodowej. Rzadko dzieje się na odwrót. Jak temu zaradzić i czy to w ogóle jest możliwe?

Podstawa to… priorytety!

Musisz je jasno określić. Jeśli będziesz wiedziała, co w Twoim życiu jest najważniejsze, co ważne, a z czego możesz zrezygnować, dużo łatwiej odnajdziesz równowagę między różnymi jego sferami. Nikomu nie będziemy radzić, ani pouczać w tym zakresie. To decyzja każdej z nas. Jedna tylko sugestia: określając priorytety (np. wychowanie dziecka, utrzymanie standardu życia rodziny na określonym poziomie etc.), nie zapomnij o sobie!

Bądź w kontakcie

Daj odczuć swoim bliskim, że rzeczywiście takimi dla Ciebie są. Nie traktuj relacji międzyludzkich, po macoszemu, odkładając w nieskończoność np. spotkania z przyjaciółmi. Zdawałoby się niewielkie zaniedbania w tym zakresie z czasem mogą prowadzić do poważnych problemów. Twoje dziecko przestanie dzielić się z Tobą swoimi przeżyciami, problemami, gdy przy każdej próbie nawiązania rozmowy odsyłane jest z kwitkiem, bo „jesteś zajęta”.

Współpracownik – przyjaciel

To chyba najłatwiejsza recepta na udane życie społeczne dla zapracowanych osób. Sytuacja jest optymalna, gdy masz możliwość pracowania z przyjaciółmi (choć trzeba tu także uważać, aby np. sprawy finansowe nie położyły się cieniem na przyjaźni). Współpraca z osobami wcześniej nie znanymi także może stać się platformą dla nawiązania przyjaźni, a już na pewno – relacji koleżeńskich.

Naucz się mówić „nie”

Dobre relacje w pracy nie oznaczają, że musisz się na wszystko godzić, spełniać każdą prośbę. Aby utrzymać równowagę między karierą zawodową a życiem prywatnym, musisz umieć jasno określać granice (więcej o tym pisałyśmy: LINK). Jak to wygląda w praktyce? Na przykład: nie przyzwyczajaj swoich współpracowników, klientów do tego, iż jesteś dostępna 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. W miarę możliwości nie odbieraj w domu maili z pracy, wyłącz służbowy telefon.

I znów: priorytety!

Jeśli decydujesz się na założenie rodziny oraz na karierę zawodową, będziesz musiała wypracować swoje własne sposoby na godzenie tych dwóch sfer. Bardzo łatwo zapędzić się w realizacji planów zawodowych. Dzieje się to kosztem rodziny, przyjaciół oraz samej Ciebie. Jeśli jednak te argumenty nie skłaniają Cię do szukania balansu między pracą a rodziną, to warto podkreślić jeszcze jedną rzecz. Otóż poświęcając się pracy, zaniedbując wszystko co nią nie jest, stajesz się coraz mniej efektywna. Pracujesz więcej i więcej, a rezultatów – przewrotnie – nie widać. Zamiast tego odczuwasz przemęczenie, frustrację. Zareaguj na ten sygnał, to najwyższy czas, aby trochę zwolnić tempo. W takiej sytuacji polecamy powrót do punktu 1. Pamiętaj: podstawa to priorytety! 

 

Tekst: Klara Sołtan-Kościelecka

Kategoria: Mamy świat

Porozmawiajmy

Ciekawe

Dostrzeżone

penis dlonierece radosc z brzucha

Inspiracje