Jedz z głową

4 zasady jak nie jeść „emocjonalnie”

Chyba największą zmorą dla osób na diecie, bądź po prostu dbających o zdrowie, jest „emocjonalne” podjadanie.

Powszechna dostępność żywności powoduje, że przestajemy zwracać uwagę na to, co jemy. Nie planujemy naszych posiłków, szczególnie gdy jesteśmy zabiegane, bądź zmęczone i zestresowane. Jedzenie to dla nas sposób na „zajadanie” stresu, złości czy zdenerwowania. Jak temu zapobiec?

Wiedz, kiedy jesteś głodna

To klucz do sukcesu. Musisz wiedzieć, kiedy jesteś głodna i jeść właśnie wtedy, a nie gdy jesteś smutna czy zdenerwowana. W czasach powszechnego dostępu do żywności może warto przypomnieć, jak objawia się uczucie głodu? Kiedyś zwykło się mówić, że „kiszki marsza grają”. Dokładnie! Twój organizm potrzebuje pożywienia, gdy burczy Ci w brzuchu lub gdy czujesz, że tracisz energię. Na pewno zaś nie wtedy, gdy „chodzi za Tobą coś słodkiego” . Regularne dostarczanie „paliwa” organizmowi powinno odbywać się co 2,5-3 godziny, nie częściej.

Jedz świadomie

Posiłki powinny być przemyślane. Staraj się, aby były urozmaicone, tzn. aby dostarczały Ci wystarczającej ilości niezbędnych składników. Po zjedzeniu posiłku, zanim zabierzesz się za podjadanie przeróżnych przekąsek, odczekaj co najmniej 30 minut. Mniej więcej tyle czasu potrzebuje Twój organizm aby zacząć trawić. A dopiero wtedy ma szansę pojawić się uczucie sytości.

Ucz się na błędach

Porażki to świetna lekcja i tak je przyjmuj. Zamiast wyrzucać sobie, że znów się nie udało, zastanów się, co przeszkodziło Ci w osiągnięciu celu? Następnym razem, w miarę możliwości staraj się unikać podobnych sytuacji.  Ponadto, nie skupiaj się tylko na porażkach, koniecznie przypomnij sobie odniesione sukcesy oraz pozytywne zmiany w nawykach jedzeniowych, jakie już poczyniłaś.

Stawiaj sobie cele realne do osiągnięcia

Przede wszystkim nie wiąż swego poczucia szczęścia z bycia szczupłą. Powszechnie wiadomo, że to osoby puszyste są bardziej pogodne! Jeśli chcesz zeszczupleć, możesz to zrobić ze względu na swoje zdrowie. Ale pamiętaj: śpiesz się powoli! Nie zakładaj, że będziesz chudła 5 kg tygodniowo. Nawet gdyby było to możliwe, byłoby bardzo niebezpieczne. Cele muszą być realne i krótkoterminowe po to, abyś mogła monitorować ich realizację. Jeśli chcesz przejść na dietę, wiedz, iż wiąże się to nie tylko ze zmianą nawyków żywieniowych ale ogólnie – stylu życia. A ten – aby zatrzymać „emocjonalne” podjadanie – musi być spokojniejszy, bardziej świadomy.

 

Tekst: Klara Sołtan-Kościelecka

Kategoria: Jedz z głową

Porozmawiajmy

Ciekawe

Dostrzeżone

penis dlonierece radosc z brzucha

Inspiracje