Jedz z głową

Dawka energii na talerzu

Jesień kojarzy nam się często ze spadkiem nastroju, który może się pojawić o tej porze roku.

Po pierwsze ze względu na panujący w przyrodzie ruch w dół, a po drugie ze względu na często panującą na zewnątrz wilgoć.

Niektórzy z nas mają dodatkowo tendencję do gromadzenia wilgoci w ciele. Wilgoć opada w dół i tłumi Qi, naszą życiową energię i stąd objawy zmęczenia, ociężałości, braku ochoty na cokolwiek. Aby „odzyskać” naszą energię, trzeba pozbyć się wilgoci. Najlepiej radzą sobie z tym przyprawy aromatyczne – przede wszystkim rozmaryn i tymianek (warto dodać, że rozmaryn jest kluczowym ziołem w leczeniu depresji!), a także świeży imbir, kardamon i inne przyprawy ziołowe. W pozbywaniu się wilgoci ważne jest także działanie smaku gorzkiego, ogrzewającego, należą tu: rozmaryn, tymianek, oregano, kawa zbożowa, kasza gryczana, prażone przed gotowaniem zboża, szczególnie kasza jaglana.

Bardzo ważnym elementem jesiennej kuchni Pięciu Przemian jest stosowanie technik wzmacniających Qi, czyli: pieczenia, prażenia i gotowania w szybkowarze oraz bardzo długiego gotowania. Jeśli chcemy zatroszczyć się o nasze ciało warto, aby w naszej kuchni zagościły o tej porze roku na co dzień: prażone przed gotowaniem zboża, pieczone warzywa korzeniowe i owoce, długo gotowane zupy i dania jednogarnkowe oraz wspomniane wyżej przyprawy aromatyczne.

Smak ostry z umiarem

Smak ostry jest smakiem Metalu. Powoduje on ruch energii w górę i na zewnątrz, więc równoważy dośrodkowy ruch energii panujący w tym czasie w przyrodzie i kieruje Qi na powierzchnię ciała wzmacniając tym samym naszą energię obronną. Jest ważny w sytuacjach, gdy zimno wniknęło w głąb ciała - zimno zamyka pory skóry, natomiast smak ostry o termice ogrzewającej powoduje otwarcie porów skóry i wyrzucenie zimna na zewnątrz. Nie należy jednak przesadzać ze smakiem ostrym, gdyż jego właściwości mogą spowodować wyczerpanie płynów i Krwi oraz spowodować objawy suchości i gorąca. Poza tym jego silne działanie rozpraszające stosowane w nadmiarze może rozproszyć też nasze Qi. Dokładnie taki efekt wyczerpania Qi ma miejsce po wypiciu większej ilości alkoholu.... A więc umiar jest wskazany – to zresztą naczelna zasada dietetyki wg TMCh. Warto pamiętać na co dzień o produktach o bardziej zrównoważonym oddziaływaniu tzn. warzywach z Przemiany Metalu oraz o białych warzywach o termice neutralnej lub chłodnej jak: kalafior, kalarepa, rzodkiew, rzepa, seler, kapusta.

Jesienne dylematy na talerzu

Specyfika jesieni doskonale odzwierciedla zindywidualizowane podejście w TMCh. Nie jesteśmy tacy sami, więc to, co dla jednych jest lekarstwem, dla innych może być trucizną. Jesienią jedni z nas zmagają się z zimnem i wilgocią, a inni z objawami suchości. Tak więc „zmarzluchom” służy stosowanie jesienią na co dzień małych ilości świeżego imbiru i innych pikantnych przypraw, dodawanie alkoholu do potraw oraz używanie ogrzewających warzyw z przemiany Metalu: pora, czosnku, szczypiorku, chrzanu. Natomiast dla osób z objawami gorąca i suchości nie jest to wskazane. Dla nich ważne są neutralne i chłodne warzywa z przemiany Metalu oraz brązowy ryż i kasza jęczmienna, a także nawilżanie np.: przy pomocy gruszek najlepiej w postaci kompotu, daktyli, migdałów, sezamu, a także lekkie ochładzanie gotowanych potraw przez dodawanie grzybów, glonów, kiełków, rukoli, cykorii, pestek słonecznika.

Specyfika jesiennej kuchni to:

  • długie gotowanie pod przykryciem – dbamy o zapasy energii i ciepła, a nie o witaminy  
  • częstsze wykorzystywanie technik bardziej Yang jak: pieczenie, prażenie, gotowanie w szybkowarze, gotowanie z dodatkiem alkoholu  
  • technika obróbki warzyw właściwa dla Metalu to nie lada sztuka – polega na obieraniu w kółko bez przerwy, w długą wąską spiralę. Łatwiejsza wersja to struganie jak ołówek....  
  • staramy się kończyć gotowanie potraw w Przemianie Metalu  
  • korzystamy z sezonu na dynie!

 

Jesienne przepisy poprawiające nastrój

FRYTKI Z PIETRUSZKI

Pokrój pietruszkę w słupki, wysmaruj oliwą, posyp solą, pieprzem, oregano i piecz w piekarniku w 200 stopniach ok. 20 minut bez przykrycia do preferowanej miękkości. Posyp natką oraz podprażonym i rozgniecionym w moździerzu czarnym sezamem.

OWSIANKA Z DAKTYLAMI, GRUSZKAMI I KOKOSEM

Podpraż 1 szklankę płatków owsianych (albo mieszanych: z żytnimi, orkiszowymi, jęczmiennymi) na suchej patelni

  • zagotuj 3 szklanki wody
  • zalej podprażone płatki
  • dodaj garść pokrojonych daktyli
  • 1-2 pokrojone gruszki ze skórką
  • trochę migdałów ze skórką, pokrojonych lub w płatkach (albo orzechów laskowych)
  • 4 łyżki wiórek kokosowych
  • szczyptę cynamonu
  • łyżeczkę sklarowanego masła (lub świeże masło po ugotowaniu)

M  dodać 1-2 plasterek imbiru

W  szczyptę soli morskiej

D  kilka kropli cytryny

O szczyptę kurkumy

Gotuj na małym ogniu od 10 - 20 minut w zależności od tego, jaką konsystencję lubisz. W tym przypadku sprawdza się dłuższe gotowanie, które nadaje pyszną kremową konsystencję. Mieszaj od czasu do czasu. Po ugotowaniu można dodać łyżkę masła i zmielonego siemienia ( Z )

Uwaga:  Dla osób, które mają objawy suchości i nie jest im zimno, a wprost przeciwnie, lepsze będą płatki orkiszowe lub mieszanka płatków, ale nie z przewagą owsianych. Mogą też pominąć cynamon, który jest przyprawą zdecydowanie rozgrzewającą. Można też dodać zamiast gruszek pokrojone jabłka lub starte jabłka dopiero pod koniec gotowania. Jeśli są kwaśne, dodajemy je w przemianie drzewa. Można dodać rodzynki lub inne suszone owoce zamiast daktyli.

 

Więcej przepisów wg PIĘCIU PRZEMIAN

 

Katarzyna Jaszczyk-Górska - od ponad 10 lat nieprzerwanie fascynuje ją medycyna chińska. Zaczęła od kursu dietetyki i wprowadzania jej na co dzień do swojej kuchni. Uczyła się medycyny chińskiej u nauczycieli Avicenna Institut. Skończyła 4-letni kurs Tradycyjnej Medycyny Chińskiej prowadzony przez Matthiasa Hunecke i kontynuowała naukę na 4-letnim kursie „Diagnostyki różnicowej” prowadzonym przez Claude'a Diolosę. Uzyskała dyplom Instytutu Avicenny z zakresu dietetyki leczniczej wg Tradycyjnej Medycyny Chińskiej. Ukończyła studia podyplomowe na kierunku Psychodietetyka w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. Studia pozwoliły jej uzupełnić wiedzę o nowe odkrycia medycyny konwencjonalnej i genetyki dotyczące związków jedzenia ze zdrowiem oraz aspekty psychologiczne związane z jedzeniem, a także sposoby pracy z pacjentem nad zmianą nawyków żywieniowych. Od 2007 r. prowadzi warsztaty gotowania pod hasłem "Skorzystaj z energii pożywienia". www.5przemian.pl

Kategoria: Jedz z głową

Porozmawiajmy

Ciekawe

Dostrzeżone

corkimatek pokojdziecka konfliktowy

Inspiracje