Jedz z głową

Jak przetrwać zimę

Jedzenie. Dla jednych przyjemność, dla innych problem. Temat rzeka… Jak przetrwać zimę w zgodzie z rytmami natury, podpowiada specjalistka żywienia wg 5 przemian, Katarzyna Jaszczyk-Górska.

Zima to czas panowania wielkiego Yin, więc Yang może łatwo ulec uszkodzeniu, dlatego schowane jest wewnątrz ciała. Oznacza to, że w środku mamy dużo ciepła i ono właśnie pozwala nam chronić się przed zimnem. Toteż zimą, wbrew dość powszechnym opiniom, nie chodzi o to, żeby nieustannie się rozgrzewać stosując dużo mięsa, ostrych przypraw, rozgrzewających napojów, w tym alkoholowych, bo wtedy w ciele gromadzi się za dużo gorąca i gorącego śluzu. Jest to szczególnie ważne dla osób, które nie są „ zmarzluchami”, ubierają się wyraźnie lżej niż inni i dobrze się czują na zimowych spacerach. W takim przypadku sposób odżywiania zawsze powinien uwzględniać nadmiar gorąca, ostre rozgrzewające przyprawy nie są wskazane o żadnej porze roku. Mówiąc ogólnie zimą wystarczające jest stosowanie technik wzmacniających Qi i Yang, czyli: pieczenia, prażenia i gotowania w szybkowarze oraz długiego gotowania. Jeśli chcemy zatroszczyć się o nasze ciało warto, aby w naszej kuchni zagościły o tej porze roku na co dzień: prażone przed gotowaniem zboża, pieczone warzywa korzeniowe i owoce, długo gotowane zupy i dania jednogarnkowe z fasolami. Smak ostry rozgrzewający wykorzystujemy, gdy zmarzliśmy i zimno mogło wniknąć w głąb ciała. W takiej sytuacji zupa marchewkowa ze świeżym imbirem albo zupa z porów może być lekarstwem.

Jedzenie dla Yin i Yang

Osoby, których aspekt Yang jest słabszy gorzej radzą sobie z zimnem z zewnątrz, łatwo marzną i przeziębiają się, a zima prawdopodobnie nie jest ich ulubioną porą roku. Ich zasoby Yang nie wystarczają, aby chronić się przed zimnem. Energia obronna jest funkcją Yang ciała i jest ściśle związana z Yang Nerek. Jeśli Yang Nerek jest osłabione, to wszystkie funkcje Yang są osłabione. Dla tych osób bardzo ważne jest jedzenie zimą wszystkich posiłków gotowanych, podawanych na ciepło i używanie regularnie przypraw rozgrzewających smaku ostrego, które wzmacniają Yang Nerek. Są to: cynamon, goździki, imbir świeży i suszony, anyż gwiaździsty, curry, garam masala, pieprz, chili, czosnek, cebula, por, szczypiorek. Chodzi o zrównoważone działanie tych przypraw, tzn. używanie ich w małych ilościach, aby potrawy nie były pikantne w smaku. Szczególnie korzystne jest jedzenie długo gotowanych rosołów i gotowanie lub pieczenie z dodatkiem alkoholu. Poza tym zalecane produkty to: owies, kasza gryczana, prażone orzechy włoskie, fenkuł, marchewka, por, cebula, czosnek, ryby i krewetki.

Zima to czas, kiedy warto zatroszczyć się o Nerki, tak jak w każdej porze roku warto zasilać narządy należące do odpowiadającej jej Przemiany. Aby je wzmocnić dobrze jest zadbać zarówno o aspekt Yang jak i Yin. Istnieje kilka produktów wzmacniających Yin Nerek, część z nich można po prostu włączyć do codziennej diety: glony, czarny sezam, czarna soja, fasole, masło, pszenica, olej z zarodków pszenicy, orzechy i migdały, kompoty, oliwki, oliwa i oleje tłoczone na zimno, kaczka, królik, łosoś, ostrygi, warzywa o chłodnej termice przygotowane na sposób Yang.

Bardzo ważne jest wzmacnianie Yin Nerek przez przemianę Ziemi, która zapewnia prawidłową pracę Nerek poprzez cykl kontrolny Pięciu Elementów. Sposób odżywiania, który wzmacnia Żołądek i Śledzionę wzmacnia również Nerki ( po szczegóły dot. Ziemi odsyłam do artykułu: „Przywracanie harmonii i równowagi” ).

Podsumowując - specyfika zimowej kuchni to:

  • długie gotowanie pod przykryciem – dbamy o zapasy energii i ciepła, a nie o witaminy
  • częstsze wykorzystywanie technik bardziej Yang jak: pieczenie, prażenie, gotowanie w szybkowarze, gotowanie z dodatkiem alkoholu
  • staramy się kończyć gotowanie potraw w Przemianie Wody
  • włączamy do diety fasolki ( szczególnie adzuki i inne mniejsze rodzaje, bo są lżej strawne)
  • używamy codziennie w małych ilościach glonów i czarnego sezamu ( zmielonego )

Lepiej zapobiegać niż leczyć

Zapobieganie jest podstawową zasadą w Tradycyjnej Medycynie Chińskiej toteż chciałabym wspomnieć o tych czynnikach, które najbardziej osłabiają Nerki:

  • jedzenie pozbawione Qi, energii – mrożone, z mikrofalówki, przetworzone
  • nadmiar soli i białka zwierzęcego
  • sposób odżywiania niezgodny z porą roku – np.: jedzenie owoców cytrusowych zimą
  • brak równowagi między ilością pracy i odpoczynku, zbyt ciężka praca
  • nocny styl życia, częste zmiany stref czasowych
  • nadmierne emocje typu Yang , takie jak złość, gniew oraz stres „ wysysają” energię życiową z Nerek
  • intensywne życie seksualne – osłabia Yin Nerek u mężczyzn
  • częste porody w małych odstępach czasu osłabiają Yin u kobiet
  • hałas
  • ubieranie się nieadekwatne do pory roku. Dla Nerek szczególnie ważna jest ochrona przed zimnem.
  • nadmiar napięcia w codziennym życiu
  • brak bliskości i czułości w związku

 PRZEPISY NA ZIMĘ

Tekst: Katarzyna Jaszczyk-Górska 

Od ponad 10 lat nieprzerwanie fascynuje ją medycyna chińska. Zaczęła od kursu dietetyki i wprowadzania jej na co dzień do swojej kuchni. Uczyła się medycyny chińskiej u nauczycieli Avicenna Institut. Skończyła 4-letni kurs Tradycyjnej Medycyny Chińskiej prowadzony przez Matthiasa Hunecke i kontynuowała naukę na 4-letnim kursie „Diagnostyki różnicowej” prowadzonym przez Claude'a Diolosę. Uzyskała dyplom Instytutu Avicenny z zakresu dietetyki leczniczej wg Tradycyjnej Medycyny Chińskiej. Ukończyła studia podyplomowe na kierunku Psychodietetyka w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. Studia pozwoliły jej uzupełnić wiedzę o nowe odkrycia medycyny konwencjonalnej i genetyki dotyczące związków jedzenia ze zdrowiem oraz aspekty psychologiczne związane z jedzeniem, a także sposoby pracy z pacjentem nad zmianą nawyków żywieniowych. Od 2007 r. prowadzi warsztaty gotowania pod hasłem "Skorzystaj z energii pożywienia". www.5przemian.pl

 

Kategoria: Jedz z głową

Porozmawiajmy

Ciekawe

Dostrzeżone

penis dlonierece radosc z brzucha

Inspiracje