Mamy moc

Przytul mnie, Nianiu…

Wielopokoleniowe domy, w których pod jednym dachem mieszkały dzieci, rodzice, dziadkowie, a często i pradziadkowie, powoli odchodzą w niepamięć.

Czytaj dalej...

Mamo, nudzę się…

Zapewne nie jeden raz słyszałaś: „Mamo, nudzę się…”. Oczywiście najczęściej wtedy, gdy brak prądu, zepsuł się tablet albo maluchowi znudziły się wszystkie gry.

Czytaj dalej...

Rodzeństwo

Pamiętacie książkę „Oto jest Kasia” Miry Jurgielewiczowej? Nam szczególnie utkwiła w pamięci scena, gdy Kasia staje się starszą siostrą, bo na świat przychodzi jej młodsza siostra Agnieszka.

Czytaj dalej...

Menu po roczku

To właśnie po skończeniu 1. roku życia dziecko nabiera nawyków żywieniowych, zbliżonych do jadłospisu rodziców. Zmieniają się potrzeby młodego organizmu, a wraz z nimi upodobania kulinarne. Warto wykorzystać ten moment i zacząć uczyć niejadka jak smacznie i mądrze jeść. Ważne proporcjeOkres po 12. miesiącu życia to czas zmniejszenia tempa rozwoju i wzrostu dziecka. Zwiększa się natomiast potrzeba aktywności fizycznej. Zmiany te muszą zatem znaleźć odzwierciedlenie w jadłospisie maluszka. 2-latek powinien spożywać trzy posiłki główne i jeden lekki w ciągu dnia. Zdarza się, że dzieciom z niedowagą pediatra zaleci dodanie piątej, lekkiej przekąski. Menu dziecka w wieku 2 lat powinno składać się z ok. 15% białka, 30% tłuszczy i 55% węglowodanów. Podobnie, jak w przypadku menu pozostałych członków rodziny, posiłkami najbardziej energetycznymi muszą być śniadanie i obiad. Zwracajmy za to uwagę na zbyt wysoką zawartość kaloryczną drugiego śniadania oraz podwieczorku.  Nowości w kuchni maluchaOkres między 12. a 14. miesiącem życia jest doskonały pod względem możliwości kształtowania w dziecku prawidłowych nawyków żywieniowych. Maluszek ma wówczas największą zdolność do zapamiętywania smaków i zapachów. Dlatego tak ważne jest przygotowywanie dla niego urozmaiconych posiłków. Dziecko, które w tym okresie życia będzie jadło podobne do siebie dania, nie będzie z chęcią próbowało nieznanych smaków w przyszłości. Jak sobie radzić z niejadkami, które trudno przekonać do poznawania nowych potraw? Podawać nowe produkty w małych porcjach i najlepiej w połączeniu ze znanymi już smakołykami. Nie warto też na siłę przekonywać malucha do jedzenia. Zachowanie takie może wywołać odwrotny skutek w przyszłości – dziecku kosztowanie nowych potraw będzie kojarzyć się ze stresem i będzie tego unikać. Jemy samodzielnieRównie ważne jest wykształcenie u 2-latka umiejętności samodzielnego jedzenia – za pomocą sztućców. Starajmy się nie wyręczać dziecka w jedzeniu posiłków, nie karmy go. Pamiętajmy też, że potrzeba jedzenia pojawi się u maluszka naturalnie i będzie wywołana uczuciem głodu, dlatego nie należy przyśpieszać kolejnych posiłków. Rodzice, którym nadmiernie zależy na pełnym brzuszku malucha, przyczyniają się często do nadwagi pociechy…2-latek nie powinien: jeść potraw typu fast-food, ciężkostrawnych posiłków (placki ziemniaczane, kotlety w panierce, racuchy itp.) oraz produktów przetworzonych (zupy w proszku, przyprawy typu vegeta lub jarzynka), pić napojów gazowanych i sztucznie barwionych, spożywać nadmiernie osolonych i osłodzonych potraw, jeść rozdrobnionych wcześniej produktów, gdyż nie pozwala to dziecku na naukę gryzienia.2-latek powinien jeść: warzywa i owoce, niełuskane ziarna zbóż, chude mięso, ryby, produkty mleczne z niską zawartością tłuszczu, warzywa strączkowe. Tekst: Aleksandra Grobelska

Aaaaby znaleźć nianię

Jakimi kryteriami należy się kierować przy wyborze niani?

Czytaj dalej...

Porozmawiajmy

Ciekawe

Dostrzeżone

penis dlonierece radosc z brzucha

Inspiracje