Pięknie i zdrowo

Proste sposoby na bezsenność

Przyjęło się przekonanie, że osoby starsze potrzebują mniej snu niż młodzież i dzieci. To prawda, ich organizm działa „na innych obrotach”, ponadto prowadzą oni najczęściej mniej aktywny tryb życia.

Jednakże brak odpowiedniej ilości snu u osób dojrzałych może także wynikać z bezsenności. Ta zaś nie jest korzystna, ani dla zdrowia, ani dla ogólnego funkcjonowania. Powoduje bowiem ciągłe przemęczenie, rozdrażnienie, brak koncentracji.

Proste sposoby na zmianę

Jeśli cierpisz na bezsenność, być może będziesz potrzebować porady lekarskiej. Zawsze jednak warto spróbować prostych sposobów, pomocnych w odzyskaniu wewnętrznej równowagi. Pamiętaj, przede wszystkim, iż na dobry sen w nocy pracujesz za dnia. Rytm snu i czuwania reguluje melatonina – hormon wydzielany w zależności od światła. Staraj się chłonąć naturalnego światła możliwie dużo, np. podczas codziennych spacerów. Wieczorem zaś zacznij ograniczać bodźce – zrezygnuj z głośnych dźwięków, zasłoń zasłony, przygaś lampę w pokoju, w którym przebywasz.

Dopasuj swój rytm do rytmu dnia i nocy. Wraz z zapadaniem zmierzchu staraj się wyciszyć, nie podejmuj zadań wymagających zbyt dużej koncentracji i wysiłku. Usiądź z książką, gazetą, bądź obejrzyj film. Jest to także czas na ostatni posiłek dnia. Kolacja powinna być lekkostrawna, aby w nocy także i żołądek mógł odpocząć. Poza tym, z pełnym brzuchem trudniej jest zasnąć. Kolacji zdecydowanie nie powinna towarzyszyć kawa. Ostatnią filiżankę wypij najpóźniej około 17.00.

Kładź się spać codziennie o zbliżonej porze. Pozwoli Ci to przyzwyczaić organizm do rytmu dobowego. Nie zniechęcaj się, jeśli na początku zaśnięcie rzeczywiście będzie bardzo trudne. A już na pewno nie pomagaj sobie proszkami! To już ostateczność, którą zdecydowanie musi poprzedzić wizyta u lekarza.

 

Tekst: Łucja Tarczyńska

Kategoria: Pięknie i zdrowo

Porozmawiajmy

Ciekawe

Dostrzeżone

dyniowebabeczki granice szesliwamama

Inspiracje