Pięknie i zdrowo

Burza urody

Zmaga się z nim ponad 60% kobiet w okresie menopauzy. Wypadanie włosów.

Zmaga się z nim ponad 60% kobiet w okresie menopauzy. Spowodowane burzami hormonalnymi, wzmożonym stresem i niektórymi lekami potrafi uprzykrzyć życie w tym wyjątkowo specyficznym momencie życia. Wypadanie włosów. Jak sobie z nim radzić?

Problem osłabionej kondycji kosmyków w okresie przekwitania dotyka najczęściej pań z obniżoną czynnością tarczycy, która zwykle towarzyszy menopauzie. W tym okresie bowiem spada poziom produkcji hormonów żeńskich - estrogenów, a wzrasta androgenów, czyli męskich. To one odpowiadają za to, że włosy stają się cienkie i rzadkie. U wielu kobiet pojawia się wtedy nadprogramowe owłosienie - na podbródku, nogach lub klatce piersiowej. Naturalne procesy zachodzące w organizmie, połączone ze stresem, lekami lub chorobami dermatologicznymi skóry głowy, skutkują utratą włosów.

Medyczny punkt widzenia

Z biologicznego punktu widzenia kosmyki wzmocnią naturalne hormony roślinne, czyli fitoestrogeny. Odpowiadają one za regulowanie gospodarki hormonalnej w organizmie, a ich źródłem jest przede wszystkim soja. Na rynku farmaceutycznym dostępny jest obecnie szeroki wybór preparatów zapobiegających wypadaniu włosów. Pamiętajmy jednak o tym, że aby leczenie było skuteczne powinno trwać minimum 3 miesiące. Nie wszyscy też wiedzą, że niektóre leki mogą wzmagać schorzenie. Uwagę należy zwrócić na przyjmowane: pigułki na nadciśnienie, preparaty antykoncepcyjne, antyzakrzepowe oraz antydepresanty. Przed podjęciem decyzji o wyborze kuracji pamiętać też należy o rozpatrzeniu czynników, które mogły mieć wpływ na wypadanie włosów, do trzech miesięcy wstecz. Niejednokrotnie okazuje się, że przyczyny schorzenia leżą właśnie we wzmożonym stresie i innych dolegliwościach, przebytych w niedalekiej przeszłości.

Przez jedzenie do…

… zdrowia. Wzmocnić kondycję włosów w okresie klimakterium można za pomocą odpowiedniej diety. Codzienny jadłospis musi opierać się o pokarmy będące źródłem fitoestrogenów. Na talerzu królować zatem powinny: brązowy ryż, soja, a także przetwory z pszenicy i owsa, migdały oraz orzechy nerkowca. Przygotowywać należy posiłki, dostarczające przede wszystkim aminokwasów, żelaza, cynku oraz witamin z gruby B. Warto jeść produkty zawierające siarkę, która wspomaga wytwarzanie przez organizm prawidłowej ilości aminokwasów siarkowych, tak ważnych dla wzrostu włosów. Zrezygnujmy też z radykalnych diet odchudzających – one nigdy nie wpływają dobrze na zdrowie i wygląd włosów.

 

Tekst: Aleksandra Grobelska

Kategoria: Pięknie i zdrowo

Porozmawiajmy

Ciekawe

Dostrzeżone

odkryj cisze usta gdy dziecko jest gejem przestan przepraszac slowackie kapielisko termalne lawendowy6 wystawaintymnosc4

Inspiracje